BLÅKULLA - BLÅ JUNGFRUN

Påsken närmar sig och med den ett flertal traditioner. Bland annat så blir det trängsel i luftrummet då alla påskkärringar skall ta sig till Blåkulla.

Troll och häxor

Att säga att någon var häxa eller trollgubbe var ett praktiskt sätt att bli av med "en ovän" på den här tiden.  Man trodde att häxorna (både kvinnor och män) flög till Blåkulla på kvastar, för att ha fest med djävulen på Skärtorsdagen. Därför gömde man alla kvastar under de första påskdagarna, så att ingen skulle flyga iväg med dem.

På kvastens skaft satt en katt. Katten var en symbol för djävulen. Man trodde också att häxorna kunde förvandla sig till katter.

Blåkulla

Var Blåkulla låg visste man inte riktigt. Var det till ön Blå Jungfrun i Kalmarsund (mellan Öland och fastlandet) häxorna for när de skulle till Blåkulla? Det här är vår mest sägenomspunna nationalpark, och inte bara siluetten utan även naturförhållandena på ön har bidragit till mytbildningen. Redan Carl von Linné tyckte att ön såg "hiskelig" ut. I folktro har de flesta märkliga berg varit hemvist för trollen, speciellt om det finns grottor och andra håligheter. Grottorna betraktades ofta som själva ingången till trollens boning. På Blå Jungfrun var det särskilt Jungfrukammaren som betraktades som trollens tillhåll och hela ön ansågs tillhöra demonernas fridlysta område.

Tidvis betraktades själva ön som en gudomlighet, som sjörån själv. Hon kunde då råda över väder och vind, och fiskarna använde sig av öns utseende för att hämta förebud om storm och oväder.

För dem som vördnadsfullt iakttog öns tabu hade sjörån många nöjen och njutningar att bjuda sina gunstlingar, och de sjöfarande hade mycket att förtälja om ödet för dem som lyckades komma iland på ön.

När häxtron på 1500-talet började få större spridning även i Sverige fick trollen ge plats för trollkäringar och häxor, som for till Blåkulla på skärtorsdagen för att möta satan och fira häxsabbat. Att häxorna var kvinnor förklaras av den osedlighet som de anklagades för. Ett flertal processer genomfördes där kvinnorna erkände samlag med satan och hans anhang.

Till skillnad från andra liknande häxsabbater firades de i Blåkulla i berget, i stället för på berget, vilket knyter an till bergtagningsmotivet, d.v.s. att personer fördes bort och försvann in i berget. De flesta återkom aldrig, men vissa kunde berätta de mest vidunderliga historier medan andra drabbades av minnesförlust.

  På Påskdagen kom häxorna tillbaka och gick i kyrkan som alla andra. Men om man lyssnade noga, kunde man höra att de läste bönerna baklänges.

Det finns fortfarande "häxor" på påsken men idag kallar vi häxorna för påsk-kärringar och ingen tror att de är farliga. Trots det så mutar vi dem med bl a godis då de hemsöker våra boningar.